خبرگزاری راسک: پس از هجده ساعت گفتگوی پرفراز و نشیب در اقامتگاه کوهستانی برگنستوک سوئیس، قطر و پاکستان در نقش میانجی شب گذشته بیانیهی مشترکی صادر کردند که تفاهمات حاصل از نخستین نشست کمیتهی عالیرتبهی موسوم به «اجلاس دریاچهی لوسرن» را مکتوب میسازد. این نشست نخستین پیگیری رسمی پس از امضای یادداشت تفاهم اسلامآباد بود که در هفتهی گذشته به امضا رسید.
مهمترین دستاورد این نشست، توافق کمیتهی عالیرتبه بر سر نقشهی راهی برای دستیابی به توافق نهایی در ظرف شصت روز است که پایهای برای آغاز فوری مذاکرات فنی بیشتر فراهم میکند. این گفتگوهای فنی در طول هفتهی جاری در اقامتگاه برگنستوک سوئیس دربارهی تمامی موضوعات باز ادامه خواهد یافت.
در چارچوب این نقشهی راه، گروههای کاری تخصصی، از جمله گروههای مرتبط با برنامهی هستهای ایران و تحریمهای آمریکا، برای پیشبرد مذاکرات تشکیل شدهاند. مذاکرهکنندهی ارشد بهصورت دورهای گزارشهای پیشرفت را به کمیتهی عالیرتبه ارائه خواهد داد.
دو طرف همچنین بر ایجاد یک خط ارتباطی مستقیم برای دورهی مذاکرات توافق کردند تا از بروز حوادث و سوءتفاهم جلوگیری کرده و هدف آن تضمین عبور ایمن کشتیهای تجاری از تنگهی هرمز است. این توافق در شرایطی به دست آمد که سپاه پاسداران ایران روز شنبه اعلام کرده بود تنگه را در واکنش به حملات اسرائیل در لبنان دوباره مسدود میکند؛ اعلامی که ارتش آمریکا آن را رد کرد و تأکید کرد کشتیهای تجاری همچنان در حال تردد هستند.
بر اساس بیانیهی مشترک میانجیان، ایران و آمریکا بر ایجاد یک «کارگروه کاهش تنش» با مشارکت جمهوری لبنان و زیر نظر میانجیان توافق کردند تا پایبندی به پایان عملیات نظامی در لبنان بر اساس یادداشت تفاهم را تضمین نمایند. در این بیانیه از حزبالله و اسرائیل نامی برده نشد.
عراقچی، وزیر امور خارجهی ایران، این کارگروه را «نخستین آزمون واقعی» توافق خواند و از «پیشرفت چشمگیر» در مسیر پایاندادن به جنگ لبنان خبر داد. عراقچی همچنین اعلام کرد که صادرات نفت و پتروشیمی ایران از تحریم معاف شده، محاصرهی دریایی برداشته شده، بخشی از داراییهای مسدودشده آزاد گردیده و یک طرح جامع بازسازی و توسعه برای ایران به اجرا گذاشته شده است.
این دستاوردها در شرایطی به دست آمد که مذاکرات لحظاتی در آستانهی فروپاشی قرار گرفت. ترامپ در جریان نشست چهارجانبه در شبکهی اجتماعی خود نوشت که اگر ایران «نمایندگان مزدورش» در لبنان را متوقف نکند، آمریکا «مانند هفتهی گذشته، اما سختتر» به ایران ضربه خواهد زد. در واکنش، محمدباقر قالیباف، رئیس هیأت مذاکرهکنندهی ایران، با انتشار پیامی در شبکهی اجتماعی اکس هشدار داد که ایران از چنین تهدیداتی نخواهد هراسید و نیروهای مسلح این کشور آمادهی پاسخ هستند.
قطر و پاکستان با تلاش فشرده نشست را از بنبست رهاندند؛ دو میانجی در پایان بیانیهی خود از ایران و آمریکا بهخاطر «تعهد مستمر به دیپلماسی و راهحل صلحآمیز» ابراز قدردانی کردند و از کشورهای دوست برای حمایت از روند مذاکرات تشکر نمودند.
این جنگ که از ۲۸ فبروری با ترور رهبر ایران و فرماندهان نظامی آغاز شد، تاکنون بیش از هفت هزار کشته برجای گذاشته و موج جدیدی از فشارهای تورمی و بحران امنیت غذایی در کشورهای در حال توسعه را به دنبال داشته است.
در ۱۸ ساعت مذاکره میان ایران و آمریکا چه گذشت؟


