خبرگزاری راسک: محسن رضایی، مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی ایران، آمریکا را به نقض دو بند از یادداشت تفاهم تهران و واشینگتن متهم کرده و هشدار داده است که ایران به هرگونه نقض این توافق، «پاسخی سریع و کوبنده» خواهد داد.
رضایی روز شنبه، ششم سرطان/تیر، در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که حمایت آمریکا از آنچه «نیروی نیابتی خود» در منطقه خواند، نقض بند نخست این تفاهمنامه است. او با اشاره به ادامه عملیات نظامی اسرائیل در جنوب لبنان، مدعی شد واشینگتن در عمل به تعهدات خود برای توقف درگیریها ناکام مانده است.
مشاور رهبر ایران همچنین ادامه تنشها و درگیریها در تنگه هرمز را نقض بند پنجم یادداشت تفاهم دانست و تأکید کرد که تهران در برابر هرگونه نقض تعهدات از سوی آمریکا، واکنشی «سریع و کوبنده» نشان خواهد داد.
این اظهارات در حالی مطرح میشود که وزارت امور خارجه ایران نیز اعلام کرده است نیروهای ایرانی در پاسخ به حملات هوایی آمریکا به سواحل جنوبی ایران، «اهداف مرتبط با آمریکا» را هدف قرار دادهاند. این وزارتخانه جزئیاتی درباره محل این حملات ارائه نکرده، اما تأکید کرده است که این اقدام در واکنش به حملات اخیر آمریکا انجام شده است.
در مقابل، ارتش آمریکا اعلام کرده است حملات روز جمعه این کشور پاسخی به حمله پهپادی ایران به یک کشتی باری در تنگه هرمز بوده است. واشینگتن مدعی است این اقدام با هدف حفاظت از امنیت کشتیرانی در یکی از مهمترین آبراههای انتقال انرژی جهان انجام شده است.
این تحولات در شرایطی رخ میدهد که تهران و واشینگتن، با وجود امضای یادداشت تفاهم برای پایان دادن به درگیریها و آغاز روند مذاکرات، یکدیگر را به نقض مفاد این توافق متهم میکنند؛ موضوعی که نگرانیها درباره آینده اجرای این تفاهمنامه و ثبات منطقه را افزایش داده است.
رضایی: آمریکا با نقض تفاهمنامه، پاسخ سریع و کوبنده ایران را در پی خواهد داشت


