خبرگزاری راسک: به نقل از خبرگزاری تسنیم، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیهای رسمی، حملات هوایی شامگاه جمعه ۶ سرطان/تیرماه، ارتش آمریکا به چند نقطه در سواحل جنوبی ایران را به شدت محکوم کرده و آن را نقض آشکار بند چهارم ماده دوم منشور سازمان ملل متحد و نقض صریح بند اول یادداشت تفاهم خاتمه جنگ تحمیلی مورخ ۲۸ ثور/خرداد، توصیف کرده است.
این بیانیه در شرایطی منتشر میشود که به گزارش رسانههای بینالمللی، ارتش آمریکا روز جمعه پس از آن دست به این حملات زد که یک روز پیش از آن پهپادهای ایران یک کشتی باری در تنگه هرمز را هدف قرار دادند. فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) اعلام کرد هواپیماهای این نیرو «مواضع ذخیرهسازی موشک و پهپاد و سایتهای رادار ساحلی» ایران را هدف قرار داده است.
وزارت خارجه ایران در این بیانیه همچنین تأکید کرد که همزمان با این حملات، رژیم صهیونیستی نیز با هماهنگی آمریکا به لبنان حمله کرده که این نیز نقض آشکار بند اول یادداشت تفاهم خاتمه جنگ است.
وزارت امور خارجه ضمن تأکید بر حق ذاتی ایران برای دفاع از خود طبق ماده ۵۱ منشور ملل متحد، تصریح کرده که جمهوری اسلامی ایران با تمام توان از حاکمیت، امنیت و منافع ملی کشور دفاع خواهد کرد و ضربات دفاعی نیروهای مسلح ایران علیه اهداف مرتبط با نیروهای آمریکایی بر همین مبنا صورت گرفته است. در همین راستا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در بیانیهای جداگانه اعلام کرد که به این تجاوز با حمله به مواضع ارتش آمریکا در منطقه پاسخ داده و تصریح کرد اگر این تجاوز تکرار شود، پاسخ گستردهتر خواهد بود.
بیانیه وزارت خارجه ایران همچنین مسئولیت پیامدهای این وضعیت را بر عهده آمریکا و طرفهایی دانسته که به هر نحوی در اقدامات تجاوزکارانه آن علیه ایران همدستی کنند. در این راستا، بر ضرورت پایبندی کلیه کشورهای واقع در کرانه جنوبی خلیج فارس به اصل حسن همجواری و ممانعت از استفاده طرفهای متجاوز از قلمرو و امکانات آنها علیه ایران تأکید شده است.
در پایان، وزارت خارجه از دبیرکل سازمان ملل، شورای امنیت و سایر نهادهای بینالمللی خواسته نسبت به نقض فاحش اصول منشور ملل متحد و حقوق بینالملل توسط آمریکا بیتفاوت نمانده و به مسئولیتهای قانونی و اخلاقی خود در قبال صلح و امنیت منطقهای و بینالمللی عمل کنند.
این تحولات در حالی رخ میدهد که هر دو طرف یکدیگر را به نقض یادداشت تفاهمی متهم میکنند که تنها یک هفته پیش برای پایان دادن به ماهها جنگ و بازگشایی تنگه هرمز به امضا رسیده بود. آلن ایر، دیپلمات ارشد پیشین آمریکا، گفته است این یادداشت تفاهم سندی یکونیم صفحهای بود که ابهام در آن نه اشتباه، بلکه ویژگی اصلی آن بود و فضای زیادی برای تفسیرهای متضاد باقی میگذاشت. جیدی ونس، معاون رئیسجمهور آمریکا، نیز در شبکههای اجتماعی هشدار داد که ایران توافق آتشبس را امضا کرده و اگر اختلافی در نحوه اجرای آن دارد، میتواند تلفن را بردارد، اما خشونت با خشونت پاسخ داده خواهد شد.
