خبرگزاری راسک: امتحان اختصاصی «فوقدیپلم» استانهای گرمسیر و امتحان خروجی (ایگزیت) انستیتیوتهای علوم صحی وزارت صحت عامه، امروز جمعه، ۵ سرطان، در مراکز تعیینشده برگزار میشود؛ اما همچنان دختران از شرکت در این آزمونها محروم هستند.
اداره عمومی امتحانات گروه طالبان پیش از برگزاری این آزمون، روند ثبت معلومات بایومتریک داوطلبان را در استانهای ننگرهار، لغمان، کندهار، هلمند، فراه، نیمروز، زابل و ارزگان انجام داد و اعلام کرد که این امتحانات بر اساس اصول شفافیت، عدالت و معیارهای تخنیکی برگزار میشود.
با این حال، در حالی که طالبان از عدالت و برابری در روند برگزاری امتحانات سخن میگویند، دختران برای چندمین سال متوالی از ادامه آموزش بالاتر از صنف ششم، ورود به دانشگاهها و شرکت در آزمونهای ملی و تخصصی محروم ماندهاند. در نتیجه، امتحان امروز نیز تنها با حضور داوطلبان پسر برگزار میشود.
منتقدان میگویند تأکید طالبان بر «عدالت» و «رقابت برابر» در حالی مطرح میشود که نیمی از جامعه افغانستان به دلیل جنسیت، از حق آموزش و حضور در این آزمونها محروم شدهاند؛ وضعیتی که همچنان با انتقاد گسترده نهادهای حقوق بشری و آموزشی روبهرو است.
