خبرگزاری راسک: به گزارش رادیو آزادی، شماری از کشورهای اروپایی از جمله جرمنی در هفتههای اخیر روند بازگرداندن شهروندان افغانستانی را آغاز کردهاند، اقدامی که نگرانیهای گستردهای را در میان افغانستانیهایی که درخواست پناهندگیشان رد شده، برانگیخته است.
مهاجران افغانستانی در جرمنی، فرانسه و هالند میگویند پس از سالها انتظار، هنوز موفق به دریافت اقامت نشدهاند و اکنون بیم دارند در چارچوب سیاستهای جدید اخراج، به افغانستان بازگردانده شوند. برخی از آنان تاکید میکنند که بازگشت به افغانستان میتواند جانشان را به خطر بیندازد.
وزارت داخله جرمنی اعلام کرده است که روند اخراج افراد متهم به جرایم را تسریع میکند و در آینده پروازهای چارتر ماهانه برای بازگرداندن این افراد انجام خواهد شد. این کشور اخیراً ۳۲ شهروند افغانستانی را نیز به افغانستان بازگردانده است.
در همین حال، سازمانهای حقوق بشری از جمله سازمان ملل متحد هشدار دادهاند که بازگرداندن اجباری افغانستانیها میتواند آنان را در معرض خطر شکنجه و بدرفتاری قرار دهد. ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل، نیز از کشورهای اروپایی خواسته است اصول حقوق بشر و منع بازگرداندن به خطر را رعایت کنند.
با این حال، به باور منتقدان، در حالی که کشورهای اروپایی بر معیارهای حقوق بشری تاکید دارند، طالبان هنوز نتوانستهاند شرایط امن، نظام حقوقی شفاف و تضمینهای معتبر برای بازگشتکنندگان فراهم کنند؛ وضعیتی که به نگرانیها درباره سرنوشت مهاجران بازگشتی دامن زده است.
