خبرگزاری راسک: پاکستان در واکنش به گزارشها درباره تشکیل یک نیروی ویژه مرزی هشتهزار نفری از سوی گروه طالبان، اعلام کرد که ایجاد چنین ساختاری تصمیم داخلی این گروه است، اما تأکید کرد که آنچه برای اسلامآباد اهمیت دارد، رعایت و احترام به مرزها است.
طاهر اندرابی، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، امروز چهارشنبه، سوم سرطان، در نشست خبری هفتگی خود گفت که اسلامآباد درباره نحوه سازماندهی جنگجویان مرزی توسط طالبان اظهارنظر نمیکند، اما انتظار دارد این گروه به مرز میان افغانستان و پاکستان پایبند باشد.
این اظهارات در حالی مطرح میشود که تنشهای مرزی و نگرانیهای امنیتی همچنان یکی از چالشهای اصلی در روابط طالبان و پاکستان به شمار میرود. مقامهای پاکستانی بارها طالبان را به ناتوانی در مهار تهدیدهای امنیتی در امتداد مرز متهم کردهاند.
سخنگوی وزارت خارجه پاکستان همچنین با اشاره به روابط دو طرف گفت که اسلامآباد طی سالهای گذشته از راههای مختلف دیپلماتیک برای تعامل با طالبان استفاده کرده، اما از اواخر سال ۲۰۲۵ شرایط به گونهای تغییر کرده که ادامه این روند بدون دریافت تضمینهای عملی ممکن نیست.
او افزود که گسترش روابط و بازگشت کامل تعاملات دیپلماتیک به ارائه تعهدات «قابل راستیآزمایی» از سوی گروه طالبان وابسته است، تعهداتی که به گفته مقامهای پاکستانی باید نگرانیهای امنیتی اسلامآباد را بهطور ملموس برطرف کند.
