خبرگزاری راسک: روزنامه والاستریت ژورنال در گزارشی تازه از فضای پرتنش حاکم بر دور اخیر مذاکرات ایران و آمریکا پرده برداشته و نوشته است که روند گفتوگوها پس از انتشار یک پیام تهدیدآمیز از سوی دونالد ترامپ، با بحران جدی مواجه شد؛ تا جایی که هیأت ایرانی به ریاست محمدباقر قالیباف تصمیم به ترک فوری میز مذاکره گرفت.
بر اساس این گزارش و به نقل از منابع آگاه، در جریان نشست، فضای مذاکرات بهطور بیسابقهای متشنج شد. در این میان، محمدباقر قالیباف در واکنش به پیام ترامپ که در آن نسبت به ادامه حمایت ایران از حزبالله هشدار و تهدید به اقدام نظامی مطرح شده بود، موضع تند گرفته و مقام آمریکایی، جیدی ونس، را بهشدت مورد انتقاد قرار داده است.
والاستریت ژورنال مینویسد که قالیباف این اظهارات را نقض روح تفاهمهای اولیه میان دو طرف دانسته و در پی آن، هیأت ایرانی برای مدتی مذاکرات را متوقف کرده و از سالن گفتوگوها خارج شده است.
با این حال، منابع دیپلماتیک مورد استناد این روزنامه تأکید کردهاند که این تنشها به معنای پایان روند گفتوگوها نبوده است. به گفته این منابع، ایران در ادامه تصمیم گرفته پیامهای تهدیدآمیز ترامپ را در چارچوب «ادبیات فشار در مذاکرات» تفسیر کند و از واکنش متقابل مستقیم خودداری نماید؛ رویکردی که در نهایت به شکلگیری یک آتشبس موقت ۱۵ روزه در روند تنشها انجامیده است. همچنین مسیر مذاکرات از طریق میانجیگری قطر و پاکستان دوباره فعال شده است.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است که برخی ادعاها درباره استفاده هیأت ایرانی از تیمهای مشورتی روانشناسی برای تحلیل رفتار و الگوهای تصمیمگیری ترامپ مطرح شده بود، اما یک منبع دیپلماتیک ایرانی در سوئیس این موضوع را رد کرده و تأکید کرده است که هیأت مذاکرهکننده صرفاً بر دادههای سیاسی و واقعیتهای میدانی تکیه دارد.
والاستریت ژورنال همچنین گزارش داده است که در مرحله تدوین بیانیه پایانی نیز اختلافات فنی میان دو طرف ادامه داشته است. بهویژه ایران موفق شده مانع از درج برخی بندهای پیشنهادی آمریکا درباره نقش آژانس بینالمللی انرژی اتمی در متن نهایی شود؛ در حالی که واشنگتن همچنان بر لزوم حفظ جایگاه مستقل آژانس در روند نظارتی مذاکرات تأکید دارد.
والاستریت ژورنال: «تهدید ترامپ مذاکرات ایران و آمریکا را تا آستانه توقف کامل برد»


