خبرگزاری راسک: با پایان یافتن نخستین نشست مقامهای ارشد ایران و آمریکا در اقامتگاه کوهستانی برگنستوک سوئیس، هیأت ایرانی در ساعات اولیهی بامداد دوشنبه محل مذاکرات را ترک کرد. مذاکرات فنی اما در طول هفتهی جاری در همین اقامتگاه ادامه خواهد یافت.
قطر و پاکستان، میانجیان این فرآیند دیپلماتیک، در بیانیهی مشترکی اعلام کردند: «اولین نشست گفتگوهای سطح بالا در چارچوب یادداشت تفاهم اسلامآباد در برگنستوک سوئیس به پایان رسید» و تصریح کردند که این گفتگوها در «فضایی مثبت و سازنده» انجام شده است. در این بیانیه همچنین آمده که گفتگوهای فنی در بقیهی هفته دربارهی تمامی موضوعات باز، در اقامتگاه برگنستوک ادامه خواهد یافت.
بر اساس اعلام میانجیان، ایران و آمریکا بر سر نقشهی راهی برای دستیابی به توافق نهایی به تفاهم رسیدهاند؛ روندی که ظرف شصت روز آینده باید به سرانجام برسد. دو طرف همچنین بر تشکیل یک کمیتهی عالیرتبه برای نظارت سیاسی بر مراحل آیندهی مذاکرات توافق کردند.
این نشستها با حضور هیأتهایی به ریاست معاون رئیسجمهور آمریکا جیدی ونس و رئیس مجلس ایران محمدباقر قالیباف آغاز شده بود. وزیر امور خارجهی ایران عباس عراقچی نیز در ترکیب هیأت ایرانی حضور داشت.
در بیانیهی مشترک قطر و پاکستان آمده است که بر سر سازوکاری برای پایان دادن به جنگ در لبنان نیز تفاهم شده است. ایران و آمریکا پذیرفتهاند یک «خط ارتباطی» برای جلوگیری از بروز حوادث و سوءتفاهم در تنگهی هرمز ایجاد کنند.
این توافقها در شرایطی حاصل شد که روز یکشنبه، ترامپ در شبکههای اجتماعی با لحنی تهدیدآمیز نوشت که ایران باید «فوری» پروکسیهای خود در لبنان را متوقف کند. هیأت ایرانی در واکنش به این تهدیدات، نشست چهارجانبه را ترک کرد و قطر و پاکستان با تلاش فشرده گفتگوها را از بنبست رهاندند.
عباس عراقچی، وزیر امور خارجهی ایران، در پیامی در شبکهی اجتماعی ایکس از «پیشرفت چشمگیر» در مذاکرات سوئیس خبر داد و نوشت که تحریم صادرات نفت و پتروشیمی ایران تعلیق شده، محاصرهی دریایی پایان یافته و برخی داراییهای مسدودشدهی ایران نیز آزاد شده است.
از سوی آمریکا نیز ونس این نشست را «تاریخی» خواند و گفت که ترامپ از آنها خواسته «برگ جدیدی در روابط با مردم ایران» باز کنند و افزود: «پرسش پیش روی ما این است که چقدر بیشتر میتوانیم با هم به دست آوریم؟»
با این همه، کارشناسان نسبت به مراحل بعدی احتیاط نشان میدهند. تحلیلگران مرکز مطالعات امنیتی زوریخ هشدار میدهند که مرحلهی دوم مذاکرات، که پروندههای هستهای، تحریمها، تضمینهای امنیت منطقهای و ترتیبات مربوط به گروههای نیابتی در آن با هم تلاقی میکنند، به مراتب دشوارتر خواهد بود. رهبر عالی ایران موجتبی خامنهای نیز پیش از این نسبت به چارچوب این توافق ابراز تردید کرده و تأکید کرده که مذاکرات مستقیم با آمریکا به معنای پذیرش «انتظارات» واشنگتن نیست.
